Az éppen zajló labdarúgó-világbajnokság átalakította a sportrajongók nagy részének üzenőfalát a közösségi médiában. Az aktualitások mellett előkerültek az archív fotók, korábbi hirdetések és egyéb promóciós anyagok. Tucatszámra váltak letölthetővé a szurkolói élményt növelő és a tájékozódást segítő mobilapplikációk. Használatukat influenszerek népszerűsítik videómegosztó oldalakon.
A technológia megváltoztatta a sportesemények nézését és a sportteljesítmények elemzését. Az innovációknak köszönhetően a szurkolók, a sportszervezetek és a szponzorok is érdekesebben „mondhatják el a történetüket”, mint korábban. Akár egy futballista szemével is követhetünk egy mérkőzést, az otthonunkból is kapcsolatba léphetünk kedvenc játékosainkkal, és virtuálisan is átélhetjük egy mérkőzés hangulatát. Az innovatív sporttechnológiák közül többet Izraelben fejlesztettek ki.
Folyamatosan növekszik a globális sportipar. A Statista elemzése szerint 2021 és 2022 között a bővülés várhatóan 41.3 százalékos lesz, a sportpiac értéke pedig 2026-ra meghaladja a 700 milliárd dollárt. A sport fejlődésének motorjává vált az innováció, a tudomány és a technológia. A tel-avivi székhelyű sportinnovációs központ, a Colosseum a sporttechnológiák hét csoportját azonosította: hordozható és teljesítménymérő eszközök; szurkolói elköteleződést növelő fejlesztések; a jövő stadionjainak technológiái és eszközei; média és közvetítés; új szponzorációs eszközök; adatelemzések és e-sport.
A sportban rejlő innovációs lehetőségek az izraeli startupok figyelmét is felkeltették. Izrael a világ egyik legdinamikusabban fejlődő tudásalapú gazdasága, ahol jelenleg nyolc-kilencezer aktív startupot tartanak számon. Egy főre vetítve ez jóval több, mint más országokban, ezért is becézik az országot Startup Nationnek.
Izrael exportjának többségét az innovatív iparágak és a csúcstechnológia adja. Az innovációk kezdetben szükségből alakultak ki, például hatalmas sivatagi területeket kellett alkalmassá tenni mezőgazdasági termelésre. A megoldás a csepegtetéses öntözés bevezetése volt, amit napjainkban már a legmodernebb technológiák vezérelnek. A sporttal összefüggő innovációkat már nem a létszükséglet, hanem a digitalizáció és az okoseszközök elterjedése katalizálta. A sportrajongók egyre több tartalmat igényelnek. Több platformon és eszközön figyelik a versenyeket, és a lehető leggyorsabban szeretnék megkapni a mérkőzések fontos és látványos részeit. Ezekhez többek között mesterséges intelligencia, számítógépes „látás” és adatállományok kellenek. Ezek fejlesztésében Izrael a világ élvonalában van.
Egyes számítások szerint Izraelben közvetetten 600, közvetlenül pedig 200 startup köthető a sporthoz. Vannak, akik már Sporttech Nationnek is hívják az országot. A sporttechhez kapcsolódó ökoszisztéma alappillérei hasonlóak a startupvilágban megismert szereplőkkel. Az egyik legismertebb izraeli sporttechszervezet a Colossem Sport Lab, amely találkozási pontként szolgál fejlesztők és sportvezetők számára. Programjai már a korai fázisú startupokat is segítik, kutatási-fejlesztési lehetőségeket és közvetlen kapcsolatot kínálnak nagyvállalatokhoz és sportklubokhoz. A 2015-ben alapított, Petah Tikva-i székhelyű HYPE Global Sports Tech Arena a saját közösségét 40 ezerben határozza meg, amelynek szakértők, startupok, befektetők és mentorok egyaránt tagjai. Több mint száz sportmárkával, klubbal, szövetséggel és egyetemmel működik együtt a Nemzetközi Kosárlabda-szövetségtől (FIBA) kezdve a német labdarúgó Bundesligán át a New York Universityig. Befektetési portfóliója az egyik legnagyobb a világon, több mint 250 sporttechnológiai startupot és innovációt foglal magába. Alapítója, Amir Raveh azt mondta a sporttech jövőbeni szerepéről: „Nem állítom, hogy az a klub, márka, szövetség, médium és tartalomszolgáltató, amely nem aktiválódik a web3 alkalmazásának érdekében, nem lesz a következő Kodak vagy Nokia. De az biztos, hogy kiszorul majd a versenyből, elveszíti rajongóit, bevételeit, és végleg lemarad.”
Az izraeli sporttechbe fektető kockázati tőkének kiterjedt iparági know-how-ja és olyan nemzetközi kapcsolatrendszere van, amelyben kiemelt szerep jut a felsőfokú tanintézeteknek is. A sporttech-innovációk inkább a tudományegyetemekhez, sportszerető mérnökökhöz, matematikusokhoz és informatikusokhoz köthetőek, nem pedig közvetlenül a sportvilág szereplőihez. A Wingate Intézet – amelyben csaknem harminc évig tanított Keleti Ágnes, a világ legidősebb élő olimpiai bajnoka – a sporttechnológiák menedzsmentjében jeleskedik. A világ első sportinnováció-menedzsmenttel foglalkozó kurzusát azért indította el, mert a sportmenedzsment fontos részévé vált az innovatív gondolkodás és az új technológiák beépítésének képessége a sportszervezetek működésébe. Nézetük szerint a sportszakemberek következő generációja nem nélkülözheti a technológiai és innovációs jártasságot, mint ahogy az alapvető marketing- vagy jogi ismereteket sem.
Az izraeli sporttechnológiai innovációk jellemző piacai az amerikai sportligák. Európában is növekszik a jelenlétük, és már Magyarországon is elérhető néhány. Ha szeretnénk őket jobban megismerni, akkor nem könnyű kiválasztani a legjobbakat, legérdekesebbeket vagy legértékesebbeket. Ezért az alábbi példák csak ízelítőként szolgálnak.
A tel-avivi székhelyű WSC Sports mesterségesintelligencia-platformja lehetővé teszi a sportközvetítési jogok tulajdonosai számára, hogy automatikusan sportvideókat állítsanak elő valós időben csapatokról, játékosokról vagy helyzetekről. A WSC Sport technológiája segít növelni egy sportesemény nézettségét, fokozza a rajongói élményt és hatékonyabb márkaépítést tesz lehetővé a szponzorok számára. A cég több mint kétszáz sportszervezettel működik együtt az NBA-től kezdve az ausztrál krikettszövetségig. A WSC Sport az első startupok között volt 2019-ben, amelyekkel az UEFA elkezdett együttműködni a sportinnovációk területén.
A Fast Company amerikai üzleti magazin a PlaySightot kétszer is beválasztotta a tíz leginnovatívabb sportvállalat közé. Története 2010-ben Kfar Sabában kezdődött. Alapítói szimulátorokat fejlesztettek az izraeli hadsereg számára, amikor az egyik partner a lánya teniszedzését követve megállapította, hogy a világ egyik legtöbb pénzt mozgató sportágában nincs olyan fejlett technológia, amely segíti a teniszezőket a játékuk fejlesztésében. Ekkor született meg a PlaySight ötlete. A mesterséges intelligencián alapuló videóplatformot sportolók, edzők, csapatok és sportlétesítmények százezrei használják több látószögű videók készítéséhez, teljesítményelemzéshez és tartalomértékesítéshez. Az amerikai egyetemeken éppúgy alkalmazzák, mint kosárlabda-, baseball- és jégkorongligákban.
Évente világszerte sportesemények sokaságát rendezik. A televízióban közvetített versenyek száma ehhez képest elenyésző. Utánpótlás-, másod- vagy harmadosztályú futballbajnokságok mérkőzései vagy kevésbé ismert sportágak küzdelmei csak ritkán kerülnek képernyőre. A Pixellot mesterséges intelligencián alapuló kamerarendszere lehetőséget ad ezeknek is az automatikus követésére, streamelésére és ezek által elemzésére. Technológiáját jelenleg hetven országban 17 csapatsport több mint 23 ezer pályáján használják. Havonta 350 ezer órát sugároz. Ez annyi, mint például az ESPN ötéves sugárzási ideje. A 2013-ban alapított izraeli startupba nemrégiben 161 millió dollár kockázati tőkét fektettek be.
A Pixellot társalapítója, Miky Tamir számos startupvállalkozást alapított és vitt sikerre Izraelben. A Track160-at 2017-ben indította el, és a német futball Bundesliga volt az egyik első befektetője. Teljesen automatizált, FIFA EPTS (electronic performance & tracking system) tanúsítványú labdarúgás-elemző platformja egy optikai nyomkövető technológia segítségével azonosítja a játékosok ízületét és 3D-ben követi a mozgásukat, miközben pontos adatokat közöl és videófelvételeket készít, ami nagyon hasznos segítség a játékosoknak és az edzőknek.
A magyar sportrajongók is könnyen letölthetnek egy népszerű izraeli sporttech alkalmazást. A 2010-ben alapított, tel-avivi székhelyű 365Scores valós idejű eredményeket, mélyreható statisztikákat, eredeti tartalmat, testre szabott hírfolyamokat és még sok mást kínál. Technológiája lehetővé teszi az élő frissítéseket és az igény szerinti tartalmak elérését. Tel-Avivban található székhelye mellett a fejlesztői Hongkongban, Londonban, Sao Paulóban és Dubaiban is dolgoznak azon, hogy a sportrajongók szurkolói élményét folyamatosan jobbá és szórakoztatóbbá tegyék.
Az írás a Nemzeti Sport december 3-ai számában jelent meg, online pedig ITT érhető el.