A jó kereskedő még a homokot is el tudja adni a sivatagban - tartja a mondás. Talán a chutzpa, talán a marketinges kreativitás az oka annak, hogy az izraeliek valami hasonlót próbálnak meg akkor, amikor a kínai piacon szeretnének mandarint értékesíteni. Az export alapja a kitűnő minőségű és könnyen meghámozható Jaffa Orri prémium mandarin.
Az izraeliek ötlete azonban gazdaságilag sokkal racionálisabb, mint az első hallásra tűnik. A legfontosabb ok talán az, hogy Kína - annak ellenére, hogy az egyik legnagyobb citrustermelő a világon - a 2015-16-os szezonban 21 ezer tonna mandarint importált, ami 10 százalékkal több, mint az előző években.
Ételtörténészek szerint a kínaiak 4000 évvel ezelőtt kezdtek mandarint termeszteni. A gyümölcs neve onnan származik, hogy a Kínai Birodalom magas rangú hivatalnokai az öltözéküket olyan gombokkal díszítették, amelyek hasonlítottak a mandarinra.
Kínában még a legkisebbnek tűnő üzleti szegmensben is hatalmas lehetőségek vannak. Az izraeliek tehát valószínűleg jól döntenek, ha beszállnak a friss áruk online kereskedelemébe. A statisztikák szerint főleg a fiatal kínai értelmiség vásárol a világhálón. 2014-ben már 4 milliárd dolláros volt ez a máig folyamatosan bővülő piac. Ezzel szemben a kínai mandarintermelés előreláthatólag csökkenni fog a kedvezőtlen időjárásnak köszönhetően.
Mivel a kínaiak szeretik a prémium mandarint, várhatóan hajlandóak lesznek fizetni a legmagasabb minőségű, könnyen meghámozható és az izraeli napsütésben termesztett gyümölcsért.
A Jaffa Orri mandarint a Volcani Mezőgazdasági Kutatóintézet tudósai fejlesztették ki. Különlegessége, hogy könnyen meghámozható, nagyon ízletes, kevés mag található benne és hosszú ideig tárolható.
A Jaffa Orri mandarin már meghódította Nyugat-Európát. Főleg Franciaországban és Németországban keresett termék.
Az alábbi videó megmutatja, hogy hogyan kerül az izraeli mandarin a világpiacra és az asztalainkra: https://www.youtube.com/watch?v=FXrFwtGV_mg&t=27s